Tip for you: Did you know that as a member of the BestDrive Club (BDC) you can buy cheaper?
Domácí úpravy vozidel: co ano a co ne?
O nás češích se říká, že jsme národem kutilů. Platí to v dílně, na zahradě i v garáži. Při úpravách aut umíme uzdu fantazii pořádně popustit.
Úpravy vozidel ale mají svá pravidla. Neschválenými úpravami řidiči často riskují až desetitisícové pokuty, nesplnění podmínek STK a některé úpravy jsou navíc naprosto zbytečné, ne-li dokonce nebezpečné. Tresty za nepovolené úpravy se pohybují od slovní domluvy až po zákaz řízení na šest měsíců. Záleží především na závažnosti a typu přestupku. Problémy nastanou i při pojistném plnění u nehody. Jestliže vozidlo vybavíte zakázanými prvky, pojišťovna se k vám pravděpodobně obrátí zády.
Úpravy vozidel z pohledu zákona
Výroba a modifikace konstrukčních částí i technických celků vozidel se v Česku řídí dvěma zákony. Stěžejním je v tomto případě zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na silničních komunikacích (silniční zákon). Doplňuje ho pak zákon č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Oba tyto zákony vysvětlují možné úpravy i samotnou výrobu vlastních vozidel.
Oblíbené úpravy, které vaše auto rozhodně nezrychlí
Pneumatiky a kola
Mezi nejčastější domácí úpravy vozidel patří změna velikosti a průměru kol. Jedná se přitom o změnu, kterou přesně vykládá metodika ministerstva dopravy. Povolené velikosti pneumatik a ráfků najdete ve velkém technickém průkazu. Nesmíte taky zapomenout na schválení a atest kol (typový list). Ten získáte při nákupu kol v našich servisech BestDrive. Prokážete tak, že kola jsou otestovaná a vhodná i bezpečná pro vaše vozidlo.
Při montáži alternativního rozměru kol, je tuto změnu nutné do TP úředně zapsat. Jak na to vám rádi poradíme v našich servisech. S typovým listem, namontovanými koly na autě a velkým technickým průkazem zamíříte na stanici technické kontroly (STK) a necháte si všechny dokumenty řádně potvrdit. Poté navštívíte dopravní inspektorát nebo obecní úřad s rozšířenou pravomocí, kde vám zaznamenají změnu do TP.
Pokud si na vozidlo namontujete neschválená kola jiného typu nebo velikosti, neprojdete při STK. Stejně tak si to odskáčete i v případě pojistného plnění. Pojišťovny jsou v tomto případě nekompromisní.
Podvozek
Mezi oblíbené vylepšení automobilu, aspoň vzhledově, patří zvýšení nebo snížení podvozku vozidla. Nejčastěji se provádí snížení podvozku, ale u obou si musíme dát pozor na výsledný dopad na jízdu, praktičnost a negativní vlivy na opotřebení ostatních dílů vozidla. Auto s nízkým podvozkem je fajn, jenže jen dokud jezdíte po hladkých a rovných silnicích.
„Tankodromy“, vídané na mnoha místech Evropy, si s nárazníkem blízko nad asfaltem moc dobře nerozumí. A jezdíte-li po městě, jsou tu ještě další nástrahy jako retardéry či vjezdy do garáží, které mohou vaší jízdě i vystavit stopku.
Vzhledem k celkovému dopadu chování vozidla při jízdě a bezpečnost, vždy použijte pouze schválené a homologované tuningové sady, které lze na trhu zakoupit, a nechte si je namontovat v odborné dílně, která zároveň k podvozku upraví i parametry geometrie.
Nárazníky, blatníky a další vylepšení
Zákon uvádí, že veškeré konstrukční prvky na vozidle musí být homologované. To platí zejména v případě těch viditelných, na které vás upozorní policisté při silniční kontrole. Jako řidič máte povinnost vozit certifikát o homologaci s sebou a při silniční kontrole ho předložit. Také montáž doporučujeme svěřit odborníkům. Například neodborné přilepení nevhodného křídla obvykle zvýší aerodynamický odpor a hmotnost auta v tom lepším případě. V horším tahle paráda ve vysoké rychlosti z auta uletí a způsobí nehodu.
Osvětlení a neony
Zářivá osvětlení, například neony pod autem, jsou velmi oblíbeným domácím vylepšením. Na policii nebo STK však velký dojem neudělají.
Zapomeňte na stroboskopy, neonová podbarvení nebo blikající světýlka a nepovolenou barevnost. Reflektory mohou blikat pouze sanitkám, podvozek nesmí svítit nikomu. Modré majáky jsou pouze pro vozidla s právem přednosti jízdy (hasiči, policie, záchranáři, prezident a další), oranžová upozorňuje na vozidla s nadměrnými rozměry nebo vykonávající práci.
Vládní nařízení dovolují pouze pár výjimek v podobě atestovaného osvětlení, která montujete například na offroady (světelné rampy, mlhovky, dálková světla). U všeho si dejte pozor na zákony silničního provozu, a hlavně nepřesáhněte maximální svítivost vašeho vozu.
V případě jízdy mimo pozemní komunikace, v terénu nebo na festivalu jsou ozdobné osvětlení legální.
Nedovolené úpravy světel mohou být nebezpečné vám i ostatním účastníkům silničního provozu. Například barevné překryty žárovek nebo světlometů snižují až o 30 procent účinnost světlometu; špatně chlazená žárovka dříve praská; hrozí spálení světlometu; jsou nepříjemné pro protijedoucí řidiče; žádný z nabízených exemplářů není v tuzemsku schválen k provozu.
Mračítka světel částečně zakrývají činnou plochu světlometů a homologační značky.
Výfuk
Větší potíže s STK čekejte u úprav technického rázu, jako je zásah do konstrukce výfuku. Upravený výfuk může mít vyšší kouřivost a neprojde kontrolou emisních limitů. Neodborná úprava výfuku může mít také negativní dopad na výkon, spotřebu pohonných hmot a celkovou životnost motoru.
Velkou stopkou je odstranění katalyzátoru, filtru pevných částic a namontování upravených tlumičů nebo koncovek výfuku. Ano, trubka naráz umí střílet plameny a má hlasitý zvukový efekt. Je ale jasné, že auto bez katalyzátoru nikdy nesplní zákonem stanovené emisní limity.
Vhodná cesta vede přes certifikovaného prodejce a sportovní výfuky, které jsou v souladu s předpisy i ekologií. Tato varianta je sice dražší, ale nehrozí za ni pokuty. V kombinaci s profesionální úpravou motoru je dobrou náhradou za nepovolené modifikace.
Tónování skel
Dodatečné ztmavení skel na vozidle je oblíbená vychytávka, která má své výhody i nevýhody. Jakmile je profesionálně zhotovena, chrání cestující, čalounění, potahy i plasty v autě před slunečním zářením. Přesto má tónování skel svá pravidla.
Jedna z norem dbá na nejmenší povolenou propustnost světla. U bočního předního okna nesmí celková propustnost světla klesnout pod 70 %. Po překročení této hranice je úprava vozidla brána jako závada ohrožující bezpečnost provozu. Čelní sklo nesmí být dodatečně ztmaveno vůbec.
Všem potížím se vyhnete na specializovaných servisech, které používají schválené fólie. S legálně vylepšenými skly dostanete příslušnou etiketu a osvědčení o úpravě. Budete tak mít jistotu, že vaše auto splňuje zákonné požadavky.
A co když chceme zrychlit?
Chiptuning
Kvalitní chiptuning navýší výkon vašeho vozu, sníží emise a má pozitivní vliv i na spotřebu. Důležitý je ovšem kvalitní dodavatel.
Čipové úpravy motoru mohou provádět pouze ověřené firmy, které mají legální povolení a atestaci. Pokud máte očipované vozidlo ze zahraničí, které nesplňuje české zákonné podmínky, nesmíte ho užívat.
Úprava od kvalitního dodavatele je i ve vašem zájmu. Špatně provedený chiptuning negativně ovlivní emise vozu, které odhalí příští návštěva STK, a mnohdy i životnost motoru.
Pokud uvažujete o chiptuningu, volte raději motorizace s turbem. U atmosférického motoru je vliv chiptuningu minimální a neekonomický.
Je nutné si ale uvědomit, že vyšší výkon klade vyšší nároky i na podvozek a především brzdy.
Profesionální závodní jezdci říkají: Vyhrát se dá pouze s autem, které má rychlejší podvozek než motor.