Tip for you: Did you know that as a member of the BestDrive Club (BDC) you can buy cheaper?
Jak pečovat o svůj automobil?
Pokud si pořídíme nějakou věc, která nám bude sloužit k následnému užití, tak je potřeba se o takový prostředek i patřičně starat. Totéž samozřejmě platí i u vozidel. Pravidelná údržba a péče o automobil zvyšuje náš komfort z jízdy a také pocit bezpečí. V tomto článku si popíšeme, jak pečovat o svůj automobil.
Pod tímto pojmem si můžeme představit soubor činností, které bychom měli u vozidel pravidelně provádět. Jde o soupis věcí, které nezaberou mnoho času, a naopak ušetří spoustu problémů v budoucnosti.
1. Kontrola základních kapalin ve vozidle
Mezi tyto činnosti patří kontrola kapaliny v ostřikovači, abychom ji měli dostatek a mohli si v případě potřeby omýt skla a tím si zlepšili výhled z vozidla.
Další, co bychom měli kontrolovat je chladící kapalina. Chladící kapalina je nezbytnou součástí chladící soustavy každého automobilu. Ochlazuje motor a tím brání jeho přehřátí a případnému poškození. Samozřejmě nesmíme zapomínat, že to není jen „voda“, kterou občas dolejeme. Správná kapalina do vašeho vozidla je pouze ta, kterou doporučuje výrobce. Kromě toho, že chladící kapalina snižuje bod, kdy směs v systému mrzne, má i další funkce. Předně chrání kovové komponenty před rzí. Pak také pryžová těsnění a hadice před zteřením a popraskáním. Bod tuhnutí kapaliny lze přitom jednoduše změřit. Používá refraktometr, který ukáže bod tuhnutí kapaliny. Pokud si nejste jisti stavem své kapaliny máte možnost využít naší služby Kontrola a výměna chladící kapaliny.
A tou hlavní náplní v motoru auta je olej. I když každý řidič své auto zná a ví, že spotřeba oleje je normální fyzikální jen, se kterým počítají i výrobci automobilů. Přesto je vhodné jej jednou za čas zkontrolovat. Ideálně v nějaké pravidelné době, například po ujetí 2 000 Km. Zjistěte si přitom s uživatelské příručky o vozidle, jakým způsobem se má olej u vašeho auta kontrolovat. Obecně byste olej měli kontrolovat na rovné ploše a při zahřátém motoru. Slouží k tomu měrka, kterou většinou poznáte podle barevné rukojeti. Máte-li automatickou převodovku, měli byste tu a tam mrknout na olej i v ní. Každopádně nezapomínejte na pravidelnou výměnu motorového oleje a filtru. Většina výrobců automobilů doporučuje výměnu po ujetí 15 000 km nebo maximálně jednou za 2 roky.
2. Vše by mělo dýchat přes čistý filtr, i motor
Vzduchový filtr se má, v pravidelných intervalech, měnit s olejem, tento faktor je ovšem ovlivněn prostředím, ve kterém je automobil používán a dále informacemi poskytovanými výrobcem vozu. Nicméně mnoho řidičů se snaží ušetřit peníze tím, že jej maximálně prohlédnou, vyklepnou a nevymění. Přitom stojí maximálně pár stokorun a zajistí, že se motoru bude dobře dýchat. Prakticky totéž platí pro kabinový filtr. Úkolem kabinového filtru automobilu je čistit vzduch vcházející do kabiny přes okruh topení nebo klimatizace. Záleží na něm kvalita vzduchu, který dýcháme ve voze. Musí být schopen zajistit účinnou filtraci a dostatečný průtok vzduchu do kabiny. Řidiči však tuto skutečnost často podceňují a s výměnou kabinového filtru otálejí.
Čistý vzduch všeobecně je přínosný pro naše zdraví a ve vozidle to platí stejně. Únava, nevolnost, závratě, bolesti hlavy, nebo alergické reakce snižují pozornost při řízení vozidla. Čistý filtr může zvýšit naši bezpečnost a celkovou efektivitu vozidla, a tím snížit náklady na provoz.
Hlavně na jaře je riziko dopravních nehod vyšší. Např. kýchnutí vlivem prachu nebo alergické reakce na pyl při 100 kilometrové rychlosti představuje jízdu naslepo zhruba 30 m. Jízda v dopravní zácpě produkuje až 6krát vyšší množství škodlivin, které se dostávají do auta, než venku. Neúčinný nebo opotřebený kabinový vzduchový filtr může snížit průtok vzduchu až o 70 %.
Uživatelské příručky k údržbě automobilů doporučují vyměnit kabinový vzduchový filtr při každém pravidelném servisu. Ale např. častější jízdy ve velkých městech nebo náročné klimatické podmínky mohou životnost kabinových filtrů zkrátit. Proto je nepsané doporučení, měnit kabinové filtry zhruba po ujetí 15 000 km nebo minimálně jednou za rok.
3. Další, co by nemělo ujít vaší pozornosti jsou brzdové kotouče a desky
Brzdy jsou důležitým bezpečnostním prvkem, na který musí být v autě vždy maximální spoleh. Máte-li litá kola, je na brzdové kotouče a destičky zpravidla docela dobře vidět. Jakékoliv kopání, vibrování či pazvuky potom nenechávejte bez povšimnutí, řešením je kontrola v servisu a servis brzd, který přispěje k rychlému odstranění problému.
4. Nezapomeňte na brzdovou kapalinu
U brzdové kapaliny si nelze vystačit s tím, že „je jí dost". Stejně jako většina dalších náplní, i brzdová kapalina podléhá časem zkáze v podobě vodnatění. Zvýšení podílu vody znamená snížení bodu varu a nízký bod varu je něco, co u brzdové kapaliny rozhodně nechcete. Při silném ohřátí brzd (např. sjíždění z hor nebo intenzivní brždění) by mohl nastat moment, kdy celý systém kvůli uvařené brzdovce zcela selže. Její kondici lze přitom vcelku snadno zkontrolovat, stačí na to tester, který změří její bod varu. Ideální je v pravidelných intervalech vyměnit brzdovou kapalinu, například před každou kontrolou STK nejpozději však každý druhý rok. Dodržováním pravidelných výměn brzdové kapaliny, nám také ušetří peníze, její odkládání může způsobit selhání ABS, a výměna ABS bloku je poměrně nákladným servisním zásahem v řádech tisíců korun.
5. Pokud je vozidlo vybaveno turbodmýchadlo, dochlazujte
Tento bod se netýká ani tak údržby, jako zcela prosté prevence, týkající se vozů s turbodmychadlem. Zejména pokud využíváte maximální výkon motoru nebo máte-li po delší dobu jízdy zvýšené otáčky, například při jízdě po dálnici, to značí, že může být přehřáté turbodmýchadlo. Není určitě možné jen tak zastavit a ihned motor vypnout. Rozpálené turbodmychadlo je třeba dochladit. Takže pokud jste před zastavením nejeli naprosto v klidu, je vhodné 2-3 minuty počkat a nechat motor běžet na volnoběh. Výjimka platí jen u některých modernějších vozidel, vybavených elektrickými čerpadly, které čerpají chladící médium skrz turbo i po zhasnutí motoru.
6. Nesmírně důležitý je správný tlak v pneumatikách
Pneumatika funguje správně pouze tehdy, když je správně nahuštěná. Podhuštěná pneumatika zvyšuje spotřebu a nesprávně se opotřebovává, přehuštěná zase snižuje adhezi a opět se nesprávně opotřebovává. Chcete-li tedy, aby vaše gumy dlouho vydržely, je správný tlak v nich naprosto základní věcí. Správný tlak v pneumatikách zvyšuje komfortní požitek z jízdy, a hlavně bezpečnost vozidla a celé jeho posádky.
Automobilkou doporučené přesné hodnoty najdete na karoserii vozidla (například na dveřích řidiče, na vnitřní straně víčka palivové nádrže nebo třeba na pojistkové skříňce), jsou i v uživatelské příručce a existují také různé internetové databáze. Při změně tlaku v pneumatikách je nutné u vozidel s TPMS provést RESET (přenastavení) tlaku v pneumatikách, aby systém nehlásil nesprávný tlak v pneumatikách.
7. Jako vše, tak i automobil si zasluhuje být čistý
Lak je sice tvrdý a vydrží leccos, ovšem na některé nečistoty je i bezbarvá vrstva krátká. Různý nepořádek padající ze stromů má tendence nechávat na laku špatně čistitelné stopy, které následně nezbývá než drhnout pomocí chemie. Samostatným případem je potom ptačí trus. I pár dní na letním slunci stačí k tomu, aby se v „pokáleném" místě lak naleptal a zůstal narušen.
Každé počasí zanechává na podrážkách bot různé druhy nečistot, které při vstupu do vozidla přinášíme s sebou a zanecháme je na podlaze vozidla. Také konzumace jídla a nápojů v autě bezpochyby přidají svůj podíl nečistot ve vozidle. Proto je důležité, abychom neopomněli na čistění interiéru.
Pokud by i po této činnosti naše vozidlo „nevábně vonělo“, tak bychom měli začít uvažovat o dezinfekci interiéru ozónem. Tato služba podváděná v našich servisech spolehlivě odstraní zápach a bakterie a viry z Vašeho vozidla.