Přichází léto a s ním i vlna veder: zaměřte se na svou klimatizaci!
Dnes už je klimatizace docela standardní součástí vybavení automobilů. Nebylo tomu tak ale vždy, a ještě před několika málo lety byla klimatizace “luxusem za příplatek”. Vůbec první klimatizaci přitom světu přinesl Willis Carrier již v roce 1902. Ta sloužila tiskárně z New Yorku pro rychlejší usychání barev.
Manuální nebo automatická?
S automatickou klimatizací získáváte především větší komfort používání. Mimo to, že je automatická klimatizace “zkrátka jednodušší”, dostanete s jejím pořízením také nižší spotřebu paliva a vyrovnanější výsledky. U manuální klimatizace totiž kompresor chladí neustále. Zároveň také nikdy danou teplotu nenastavíte zcela přesně, bude se tak jednat pouze o odhad.
Díky teplotním čidlům si automatická klimatizace sama zjistí, jaká je v interiéru teplota. Do kabiny pak nahání vzduch podle potřeby a jakmile je dosaženo požadované teploty, kompresor se vypíná.
I když je finanční rozdíl mezi manuální a automatickou klimatizací v řádu jednotek tisíc, je to součást, na které se moc nevyplácí šetřit. Pokud vás však trápí omezené prostředky, pak i manuální klimatizace dokáže poskytnout dostatečnou službu.
Jak funguje?
Klimatizace ve voze je uzavřený okruh a funguje tak, že si nejdříve kompresor z nízkotlaké části okruhu nasaje chladivo v plynném stavu. Plyn je následně kompresorem stlačen a vháněn z nízkotlaké do vysokotlaké části systému. Plyn v tuto chvíli začíná díky zvýšení tlaku měnit svou teplotu směrem vzhůru. Teplo je následně odváděno pomocí kondenzátoru, ve kterém dochází k jeho kondenzaci, tedy ke zkapalnění plynu. Chladivo, které se nachází v kapalném stavu a má nižší teplotu než po stlačení kompresorem, je dále tlačeno přes expanzní ventil nebo expanzní trysku, kde se rozpíná a mění z kapaliny při vysokém tlaku na plyn při nízkém tlaku. Ztrácí tak tepelnou energii, která byla potřebná pro tuto přeměnu. Plynné médium s nízkou teplotou se při malém tlaku dostává do výparníku, ten pak ochlazuje vzduch, který jím prochází. Vzduch ochlazený průchodem přes výparník proudí do vozu a dále už je pomocí ventilátoru vháněn rovnou do interiéru vozu. Z výparníku je chladivo v plynném stavu znovu nasáváno kompresorem a celý koloběh se neustále a bez přerušení opakuje.
Okruh obsahuje ještě vysoušeč, který se stará o odvlhčování jeho přebytečné vlhkosti. Mimo úpravu teploty vzduchu slouží klimatizace také ke snižování vlhkosti vzduchu, tím je tedy omezen vznik plísní.
Správné používání
I když je venku vedro k zbláznění, teplota v autě by se měla lišit vždy maximálně o 5 °C. Ideálně byste si pak měli v autě udržovat teplotu okolo 20-24 °C. Minimálně pět minut předtím, než dojedete do cíle, byste měli klimatizaci vypnout, aby si vaše tělo opět zvyklo na teplotu okolí a mohlo dojít proudícím vzduchem k vysušení výparníku, čímž zabráníte vzniku plísní a bakterií. Zároveň byste měli, aby se předešlo nemocem, pouštět studený vzduch na čelní sklo automobilu – rozhodně ne přímo na naše tělo!
Klimatizace by však měly být také pravidelně udržovány. Pravidelnou dezinfekcí klimatizace a výměnou kabinového filtru předejdete vzniku a šíření choroboplodných organismů. Špatně udržovaná klimatizace může vést až ke vzniku bolestí hlavy, angíny, astmatu a mnoha dalších nemocí.
O dezinfekci klimatizace se vám s radostí postaráme i v naší autoservisní síti BestDrive. Je přitom výrazně doporučeno, abyste tuto dezinfekci podstoupili alespoň dvakrát ročně.
Klimatizace však umíme i servisovat a udržovat, kontroly by přitom měly být prováděny alespoň jednou ročně. Během tohoto pravidelného servisu dojde především k doplnění chladicího média na správnou hodnotu, vyčištění a odvlhčení systému, a hlavně k výměně oleje v kompresoru, což je nezbytně nutné pro jeho dlouhý a bezporuchový provoz. Se správnou funkčností jde totiž ruku v ruce i bezpečnost na silnicích.
Na to, zda je klimatizace v provozuschopném a bezpečném stavu, byste neměli myslet jen před odjezdem na letní dovolenou, ale v pravidelných intervalech. Využijte komplexní servisní péče autoservisní sítě BestDrive a buďte na silnicích v pohodě a klidu. Léto se blíží, starosti přenechte nám.