Druhý život opotřebených pneumatik
Jízda na opotřebených pneumatikách je nebezpečná. Proto je každý zodpovědný řidič pravidelně vyměňuje a o staré pneumatiky se odpovědně postará. Existuje více způsobů, co s nimi dělat. Rozhodně vás však nemusí trápit v garáži a už vůbec byste je neměli pohodit v lese. Cesta k jejich ekologické likvidaci je jednodušší, než si možná myslíte.
Recyklace pneumatik
Pneumatiky se dají recyklovat a využívají se na výrobu různých materiálů i energie. Z pohledu materiálu je dělíme na ocelové kordy, textil a gumy. Ocelové kordy se využívají v hutním průmyslu, textil do izolačních desek a guma se zpracovává do granulátu, který vidíte třeba na dětském hřišti.
Recyklace začíná trháním pneumatiky na proužky. Rozdrcená hmota se pomele, odstraní se ocelová lana a z proužků vznikají granule.
Dalším postupem je zmrazení a následné drcení.
Kdy se opotřebené pneumatiky zbavit
Pneumatiky jsou spotřební věc. Rozhodně s nimi nepočítejte na celou životnost vašeho auta. Každodenně se opotřebovávají. Jakmile vám tedy v servise řeknou, že je čas na výměnu, poslechněte je.
Kdy nastal správný čas poznáte i sami. Stačí sledovat základní faktory.
Nedostatečná hloubka dezénu
Každá pneumatika se opotřebovává jinak. Záleží na vašem stylu jízdy, správném huštění, stavu podvozku nebo zatížení vozu. Zákonná minimální hloubka dezénu je u letních pneumatik 1,6 mm, ale jízda s dezénem menším než 3 mm se za určitých okolností stává nebezpečná. Pneumatika hůře odvádí vodu, vzniká riziko aquaplaningu a louže se vám při velké rychlosti vymstí. Čím hlubší dezén, tím lépe se pneumatika popere s vodou na silnici.
Příliš staré pneumatiky
Hloubka dezénu má vliv na vlastnosti na mokré vozovce, zhoršené vlastnosti pneumatiky kvůli stáří poznáte i na suché silnici. Orientujte se podle čtyřmístného čísla DOT na boku pneumatiky. Značí týden a rok výroby. Například číslo 4509 znamená 45. týden roku 2009.
Celkovou životnost odhadujeme na maximálně 10 let, provozní na maximálně 6 let.
Pokud jste příležitostní řidiči, může vám vzorek na pneumatikách vydržte i 8 let. Jestli jezdíte denně do práce a o prázdninách na dovolenou, je životnost vašich pneumatik mnohem kratší.
Co nikdy nedělat
Neodhazujte je
Postarat se o opotřebené pneumatiky je dnes velmi jednoduché. Přesto se spousta z nás zabývá otázkou: “Co s nimi?”
Odpověď je jednoduchá. Pneumatiky v žádném případě nepatří do komunálního odpadu nebo lesa vedle silnice.
Zapomeňte na černé skládky
Nevhodně zlikvidované pneumatiky ohrožují přírodu a životní prostředí. Obsahují toxické látky a ty se z přírody jen tak nevytratí. Navíc vytváření černých skládek je trestný čin.
Pneu nikdy nepalte
Pálení pneumatik je nejhorší řešení při jejich likvidaci. Během hoření vzniká velké množství jedovatých plynů a uvolňuje se oxid síry. Ten škodí jak přírodě, tak lidem. Dráždí dýchací cesty a způsobuje poškození plic.
Kam s nimi
Zpětný odběr
Je možné, že jste za likvidaci pneumatik zaplatili. Od roku 2021 se však změnily podmínky a s nimi zpětný odběr pneumatik. Nyní si je od vás bezplatně převezmou jejich výrobci nebo prodejci.
Nejvíce výrobců a prodejců pneumatik v České republice najdete pod kolektivním systémem ELTMA. V roce 2019 vysbíral tento systém více než 50 000 tun opotřebených pneumatik.
Pobočky prodejní sítě BestDrive Czech Republic
Od 23. 2. 2002 jako autoservis zajišťujeme zpětný odběr starých pneumatik zdarma. Prodejní místa obchodní sítě BestDrive Czech Republic za vás problem s opotřebovanými pneumatikami vyřeší. Postaráme se o jejich další využití nebo likvidaci. Stačí, když je přivezete k nám do servisu.
Sběrný dvůr ano i ne
Pokud jste zvyklí odvážet staré pneu do sběrného dvoru, stále ta možnost existuje.
Ale raději na místo předem zavolejte a ujistěte se, jaký druh odpadu tam můžete odložit. Zda tam pneumatiky můžete odložit, za jakých podmínek a v jakém množství.
Jejich další využití nejen v domácnosti
Gumové granuláty se dají využít k výrobě nových pneumatik. Mají však uplatnění i jinde.
Recyklované pneumatiky najdete nejen v blatnících nebo koberečku do aut. Mnohdy po nich chodíte. Vyrábí se z nich měkké povrchy na dětských a sportovních hřištích. Přidávají se do asfaltu. Vrstva gumoasfaltu lépe odolává povětrnostním podmínkám a snižuje hluk. Granule jsou součástí protihlukových stěn u silnic a doma si lidé přetvářejí staré pneumatiky například na venkovní květináče.