Defekty: jste na ně náležitě připraveni?
S častými změnami počasí a jejich vlivem na kvalitu vozovek přibývá i defektů pneumatik, mimo neovlivnitelné případy je však také zcela běžné, že si za ně mohou sami řidiči - zejména pak díky jejich špatnému výběru. Na vině je ale také mnohdy nedostatečná údržba silnic.
Jak defektu předcházet
Nejlepší obranou je prevence, zaměřte se především na následující:
- Snažte se nejezdit po krajnici.
- Nezatěžujte vozidlo více, než je zdrávo.
- Snažte se jezdit po upravených silnicích, “polňačkám” se tedy spíše vyhýbejte.
- Průběžně kontrolujte tlak v pneumatikách, zvláště pak v létě a před náročnějšími cestami. Podhuštěné pneumatiky jsou k defektům mnohem více náchylné.
Pokud už k defektu dojde, měli bychom pozvolna zastavit - brzdíme tedy opravdu s citem. S autem zajedeme na bezpečné místo a zapneme výstražná světla pro ostatní. Pokud se chystáme vystoupit, měli bychom mít nasazenou reflexní vestu, abychom tak byli na ulici snadno rozpoznatelní. Neměli bychom také zapomenout na výstražný trojúhelník, který by měl být minimálně 50 m za autem, v případě jízdy po dálnici pak 100 m za autem.
Možnosti, jak jej odstranit
Způsobů, jak se vypořádat s defektem pneumatiky, je celá řáda, některé metody jsou však účinnější než jiné. Mezi ty nejzákladnější můžete zahrnout zejména:
- lepicí sady,
- asistenční služby,
- run-flat pneumatiky,
- rezervní pneumatiky,
- pneumatiky s těsnicí vrstvou.
Lepicí sady
Dá se říci, že je tato varianta pouze nouzovým řešením, poškozenou pneumatiku vám tedy neopraví (průraz bočnice, seknutí pneumatiky ...). Je tedy velmi doporučeno vozit s sebou i rezervu. V případě využití této varianty je poškození pouze zaceleno a vy tak můžete dojet do cíle. S návštěvou pneuservisu byste ale rozhodně neměli příliš dlouho otálet. Lepicí sada se aplikuje skrze ventilek, nesmíte však zapomenout na to, že je pneumatiku potřeba i náležitě dofouknout. Doporučená rychlost jízdy je 80 km/h.
Asistenční služby
Asistenční služby se dnes stávají velmi populární alternativou k jinak nepříliš oblíbené samoopravě. Stačí jen zavolat a technik dojede za vámi. Jakmile máte opraveno, můžete klidně pokračovat dál.
Run-flat pneumatiky
Pokud se vám podaří “propíchnout” tento typ pneumatiky, stále máte mnoho kilometrů na to, abyste se v pořádku dostali k nejbližšímu servisnímu místu. Pneumatiky se většinou liší svou konstrukcí, všechny však mají jedno společné - zesílený prvek, který nese celou zátěž v případě defektu.
Pneumatiky rozdělujeme na dva nejčastější typy: se zesílenou boční stěnou a s podpůrným kroužkem. Varianta se zesílenými bočními stěnami se přitom používá nejčastěji. Stěny lépe podpírají váhu auta a zabraňují tak úplné deformaci pneumatiky. Většinou se na tomto typu pneumatiky dá odjet ještě dalších 50-80 km, záleží zde hlavně na hmotnosti automobilu. Co se týče povolené rychlosti, měli bychom dodržovat limit 80 km/h.
U varianty s podpůrným kroužkem je, jak už název napovídá, kroužek, díky kterému má pneumatika pevnou oporu podél celého jejího obvodu. Výhodou oproti typu se zesílenými stěnami je zejména to, že zde nejste omezeni maximální rychlostí. Dojezdová vzdálenost se může pohybovat až do 320 km. Kvůli její vyšší pořizovací ceně (nutnost nasazení na všech kolech) však není tak častá.
Rezervní pneumatiky
Rezervu můžeme s klidem označit za tu vůbec nejpopulárnější variantu, jak se vypořádat s defektem pneumatiky. Jedinou nevýhodou je to, že proces výměny není někdy tak jednoduchý, jak se na první pohled zdá. Rezerva vás také neomezuje v maximální povolené rychlosti.
Jako nevýhodu bychom mohli zmínit to, že musíte rezervu neustále vozit s sebou, tím tedy dáváte autu zátěž navíc, a ještě tam pro ni musíte mít vyhrazený prostor.
Pneumatiky s těsnicí vrstvou
Někteří výrobci nabízí speciální pneumatiky, které defektům odolají mnohem efektivněji. Těsnicí hmota je do pneumatiky nanášena přímo z výroby. Díky tomu tak opravdu pasuje ke směsi a je rozložena naprosto rovnoměrně. Na rozdíl od run-flat pneumatik nemusíte mít tento typ nasazen na všech kolech zaroveň.
I v tomto případě se nevyhnete vyšším pořizovacím nákladům. Těsnicí hmota pak většinou postačí na defekty do průměru 6-8 mm. Zároveň s nimi ale nedokážete vyřešit defekt bočnice. Měli byste tedy, co nejdříve, navštívit pneuservis.
V případě defektu je také nutné co nejdříve navštívit pneuservis.
Jak si poradit s nasazením rezervy
Předně nesmíme zapomenout na to, že před jakoukoli manipulací s vozidlem musíme zatáhnout ruční brzdu. Další postup je už jednoduchý:
- S pomocí křížového klíče na kola uvolníme šrouby, kterými je kolo připevněno. Otáčíme přitom do protisměru hodinových ručiček.
- Vozidlo následně podepřeme heverem. Kolo by mělo být minimálně několik centimetrů nad vozovkou.
- Jakmile máme hever správně nastaven, sundáme šrouby.
- Dále sundáme odjištěné kolo a nasadíme rezervu, kterou následně opět přišroubujeme.
- Šroubovat bychom měli do kříže. Potom už jen zbývá spustit hever a máme hotovo .
Celý proces opravy by měl v ideálním případě trvat jen několik málo minut. Po 50 km jízdy bychom měli dotažení řádně zkontrolovat. Neměli bychom však zapomenout ani na návštěvu servisu, kde vám kola dotáhnou na předepsaný utahovací moment předepsaný výrobcem vozidla. Poškozenou pneumatiku by vám také měli zvládnout opravit a vyměnit za nasazenou rezervu.
Jízda v zimě není žádná legrace a řidiči se musí mít více na pozoru, zejména proto, že stav silnic je v tomto období na mnohem horší úrovni. Aby ale byla jízda opravdu bezproblémová, musíte mít i skvělý přehled o stavu vašich pneumatik. Pokud si jím nejste 100% jisti, navštivte některý z našich pneuservisů, my se na to rádi podíváme za vás. Jejich seznam naleznete na našich webových stránkách. Nepropásněte zimní servisní prohlídku a jezděte vždy s pocitem bezpečí.
Řádně dotáhnout, po ujetí 50 km zkontrolovat dotažení, co nejdříve navštívit servis, kde dotáhnou kolo na předepsaný utahovací moment výrobce, nebo opraví defekt a vymění rezervu za opravenou pneu.