Abychom mohli naše webové stránky dále zlepšovat a abyste mohli plně využít všech jejich funkcí, používáme cookies. Vaším dalším používáním těchto stránek souhlasíte s používáním cookies.

Úvod Poradíme vám Technický rádce Zatížení versus rychlost

Zatížení versus rychlost

Pro stanovení minimální možné velikosti pneumatiky pro dané vozidlo je nezbytná znalost maximálně přípustného zatížení náprav a konstrukční rychlost vozidla. U pneumatiky je pak maximální nosnost vyjádřena indexem nosnosti a rychlost kategorií rychlosti.

U pneumatik rychlostní kategorie 'V' doporučuje ETRTO při rychlosti nad 220 km/h následující snížení nosnosti (viz tabulka 'Snížení zatížení pneumatiky versus rychlost').

Při úhlu odklonu kola v rozmezí 2° až 4° se nosnost snižuje o 5 % na každý stupeň. Toto snížení nosnosti lze kompenzovat zvýšením tlaku vzduchu.

Nosnost pneumatik ve dvojmontáži je 1 ,85 nosnosti pneumatik v jednomontáži.

Zvýšení nosnosti až o 10 % proti tabulkovým hodnotám je povoleno rovněž u pneumatik používaných na karavanech nebo přívěsných vozících s max. provozní rychlostí do 100 km/h. Základní huštění se v tomto případě zvyšuje o 20 kPa.

Nosnost pneumatik pro osobní automobily lze zvýšit pouze u vozidel jejichž maximální rychlost nepřekročí 60 km/h a za předpokladu, že bude současně zvýšeno i huštění podle tabulky 'Maximální rychlost versus zvýšení nosnosti'.

Snížení zatížení pneumatiky versus rychlosti

Maximální rychlost vozidla (km/h)Index rychlosti (zatížení pneumatiky v %)
HVWRZ
210 100 100 100 100
220   97 100 100
230   94 100 100
240   91 100 100
250     95 100
260     90 100
270     85 100
280       95
290       90
300       85
Maximální rychlost vozidla (km/h)Zvýšení nosnosti(%)zvýšení huštění (kPa)
60 10 10
50 15 20
40 25 30
30 35 40
25 42 50

 

V případě nejasností získáte další informace v naší prodejně ve Vaší blízkosti.

 


Největší síť komplexních služeb v autoservisu a pneuservisu

Dotazník spokojenosti zákazníka Pneuservis on-line Novinky Kariéra